Tanulási zavarok

diszlexia feliratTanulási zavarok tünetei

Bizonyára hallották a diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, figyelemhiány szavakat. Ezeknek az állapotoknak vannak előjeleik. Ha a szülő ismeri az előjeleket, még időben fordulhat szakemberhez. Az alábbi felsorolással segíteni szeretnénk, milyen állapotok lehetnek “gyanúsak” a szülő számára. A felsorolás NEM azt jelenti, hogy a gyereknél biztosan jelen van az adott állapot! Csak arra szeretnénk felhívni a szülők figyelmét, hogy ha a gyereknél valamelyik jelet rendszeresen tapasztalja, akkor konzultáljon az óvodapedagógussal, tanítóval és keresse fel a megfelelő szakembert.

Mire figyeljek az óvodás korú gyermekemnél?anya és fia játszik

  • Problémás-e a beszéde, kiejtése, az új szavak megtanulása?
  • Nehezen követi-e az egyszerű utasításokat?
  • Van-e nehézsége a mondókákkal?
  • Nehezen tanulja-e meg a betűket és a számolást?
  • Van-e problémája a járásban, ugrálásban, futásban, egyensúlyozásban?
  • Nehezen végzi-e el a k övetkezőket: cipőfűző megkötése, ruha gombolása, zipzár használata, önellátás egyéb feladatai pl. fogmosás
  • Van-e nehézsége a kérdések megértésében és a válaszadásban?
  • Van-e problémája a fogásban, kis tárgyakkal való manipulálásban?
  • Nehezen használja-e az ollót, ecsetet?
  • Okoz-e nehézséget a festés, rajzolás?
  • Nehezen tanulja-e meg a színeket, formákat, szabályokat?
  • Van-e koncentrálási promlémája?
  • Okoz-e nehézséget új barátság létesítése, más gyerekkel való közös játszás?
  • Könnyen lesz-e mérges, frusztrált, hisztis?

gondolkodó gyerek rajza

Figyelmeztető jelek a kisiskolás korú gyermeknél

  • Lassan tanulja meg a betű képét és a hozzátartozó hangot.
  • Nem tud teljes mondatban beszélni, írni.
  • Írás és helyesírás problémákkal küzd.
  • Nehezen tanulja meg az órát, az időt.
  • Kusza a kézírása, nem tud a vonalra vagy a vonalak közé írni.
  • Keveri a számtani műveleti jeleket pl. +, -, x, =.
  • Nehezen tanulja meg a szorzótáblát.
  • Nehezen koncentrál, nem tud időre elkészülni.
  • Képtelen többszörös utasítást követni.
  • Nehezen tanaulja meg az alap szavakat.
  • Azonos jellegű dolgok különböző neveit nem ismeri (pl. mindent kenyérnek nevez, még akkor is ha az valójában kifli, zsemle, vagy pogácsa.)
  • Nehezen tanul új ismereteket, vagy csak egyféle probléma megoldást akar megtanulni.
  • Szervezetlen, alacsony az önértékelése.