Memória fejlesztés: játékok és akadályok

Memória fejlesztés: játékok és akadályok

internet-fuggés
Internet függés

Egy elsős kisgyerek anyukájával beszélgettem a memória fejlesztő játékokról. Az anyuka elmondta, hogy a kisfia nehezen alkalmazkodott az iskolához, gyakan elfelejtett dolgokat, otthon hagyta a szükséges felszerelés egy részét. Pedig olyan sok memóriafejlesztő játékuk van otthon! A kisfiú húga még óvodás, de az anya már most fél attól, hogy 2 év múlva a kislánynál is hasonló problémák nehezítik majd az iskolai élet első félévét.

Az anyuka szavait hallgatván eszembejutott egy japán tanulmány, amiben 20-35 év közötti fiatalok emlékezőképességét vizsgálták. Az eredmények alapján a vizsgált 150 fiatal 10 száralékának komoly memória problémája volt. A kutatók ezt azzal magyarázták, hogy a szinte állandó számítógép és okostelefon használata csökkenti a saját agyunk igénybevételét.

Sokan azt vallják, hogy nem kell megjegyezni a dolgokat, mert az interneten minden megtalálható, a világháló amolyan külső memóriaként működik számunkra. Bizonyos értelemben ezek az eszközök akadályok a memória élesítéséhez. Mit jelent mindez a mi gyerekeink életében, akik már el sem tudják képzelni az életüket az okos ketyerék nélkül?

Ezen mindenki elmélkedjen el saját maga. Az én személyes véleményem szerint a gyerekek memóriáját nem pozitív irányba befolyásolja a kialakulóban levő internet és okostelefon függőség. Ha valaki nem képes emlékezni a nemrég olvasott vagy hallott információra, hogyan fog megérteni egy hosszabb szöveget, vagy beszédet? Legfeljebb olyan siralmas szinten, amilyent a PISA felmérésben produkált a magyar ifjúság.

Memóriafejlesztő játék 4, 5 éveseknek

Memória fejlesztő kártya házilag
Memória fejlesztő kártya házilag

Soha nem lehet elég korán elkezdeni és rutinná tenni a memória fejlesztését. A 4, 5 éves óvodások számára a gyerekekkel közösen készíthetünk ilyen játékot. Nem kell hozzá sok féle dolog.

A postaládában biztosan akad 2 darab azonos reklámújság. Vegyünk 1-2 kartonlapot, ragasztót és ollót. A kartonból vágjunk ki névjegy méretű lapokat, kb. 9×6 cm darabokat. Az újságból vágjunk ki különböző tárgyakat ábrázoló  képekből 2-2 darabot, ezeket ragasszuk fel a kartonlapokra és kész a memória játék. Már a játék előllítása fejleszti a memóriát, mert a gyereknek meg kell jegyeznie a művelet lépéseit.

Azonban nem mindegy, hogy a lapokat hogyan tesszük az asztalra. Ne összevissza, hanem egymás alá szabályos sorokban, de 1 sorba csak 3 kartont tegyünk. A 4, 5 éves körüli gyerekek számára túl nagy kihívás a háromnál több kártyát tartalmazó sorban levő képek megjegyzése.

A kartonokat helyezzük az asztalra a képes oldallal lefele és kezdődhet a játék. Az nyer, aki a legtöbb párt gyűjti össze. Ha a csemeténk nagyon jónak tűnik ebben a játékban, akkor megpróbálkozhatunk 3-nál több kártyát tenni egy sorba.

Memóriafejlesztő játék 6,7 éveseknek

memória-fejlesztő-játék
Mi hiányzik? – memória játék

Mi hiányzik? Lényegében ez a kérdés a játék alapelve. Vegyünk elő 15-25 kisebb méretű háztartási tárgyat, vagy játékot. Tegyük ki az asztalra a tárgyakat szabályos sorokba rendezve. Adjunk 1 percet a gyereknek, hogy alaposan nézze meg az asztal tartalmát. Egy perc után csukja be a szemét, mi pedig vegyünk el 1 tárgyat. Miután a gyerek kinyitotta a szemét, nevezze meg, hogy mi hiányzik. Nehezíthetjük a feladatot, ha 2 tárgyat veszünk el.

Ennek a játéknak egy variációja, hogy ha a tárgyakat nem szabályos sorokba, hanem össze-vissza tesszük az asztalra, és a kollekcióból nem elveszünk, hanem hozzáadunk 1 db új tárgyat.

A játék másik, nehezebb formája, ha hasonló tárgyakat teszünk az asztalra és azokkal játszunk. Például csak építőkockákat, vagy csak plüssfigurákat használunk. Persze minden darabnak különbözőnek kell lennie!

A rövid távú és a vízuális memória fejlesztéséhez tökéletes játék. Akár a nagyszülők is beszállhatnak!

Memóriafejlesztő játék 8, 9 éveseknek

Memóriafejlesztő ABC játék
Memóriafejlesztő ABC játék

Piknik ABC. Ehhez a játékhoz semmilyen eszközre nincs szükség, csak az ABC ismeretére, no és az éles elménkre! A játék menete a következő.

Az első játékos azt mondja: “Menjünk piknikezni, én viszek almát” A második játékosnak el kell ismételnie a “Menjünk piknikezni, én viszek…” bevezető részt, és hozzátenni egy B betűvel kezdődő szót. Tehát: “Menjünk piknikezni, én viszek banánt”. A harmadik játékos szintén elismétli a bevezető részt és hozzátesz egy C betűvel kezdődő szót. Például: “Menjünk piknikezni, én viszek citromot”. A következő játékos pedig a beveztő részhez egy D betűvel kezdődő szót tesz hozzá. Ezt addig folytathatjuk, amíg az ABC tart!

A játékosoknak azt kell észben tartaniuk, hogy az előző játékos az ABC melyik betűjét használta. Ha valaki eltéveszti a betűt, a játéknak vége, és az illető 1 pontot kap, az összes többi játékos nulla pontot. Ezután új játékot indítunk. Tehát a vesztes az, akinek a végén a legtöbb pontja lesz!

A bevezető mondatrész változtatásával a témát változtathatjuk. Például:

  • “Elmegyünk az állatkerte, és megnézzük a / az……” (például aligátort)
  • “A parkban sétálok és látok egy…..” (például almacsutkát)

A felsorolt játékok vidám szórakozás közben intenzíven fejlesztik a memóriát. Ahogy a gyerekek egyre jobban hagyatkoznak a technikára, az internetre, nem árt időnként az alapokat erősíteni. Megdolgoztatni az agyukat, hogy erős és megbízható emlékezőképességgel rendelkezzenek, legyőzve a memória fejlesztés akadályait, az okos gépek negatív hatását.

A legvégére hagytam egy meglepetést a 2 évesek számára! Ez a különleges memóriafejlesztő puzzle nekik készült. Két fél állatkából hogyan lesz egy egész?

Mihály Katalin