Quercetti pötyijáték, Fantacolor, Georello, golyópálya és a többiek

Quercetti pötyijáték, Fantacolor, Georello, golyópálya és a többiek

alessandro-quercetti-fotója

Quercetti, a méltán híres pötyijáték (Fantacolor), mágneses táblajátékok, Georello, Pallino, golyópálya és a Pixel Art játékokat gyártó olasz cég neve nem ismeretlen hazánkban. De vajon hányan tudják azt, hogy ezek a játékok mikor és honnan indultak? Hányan ismerik az 1920-ban született Alessandro Quercetti nevét, akinek földi élete 2010-ben ugyan véget ért, de a játékok iránti szenvedélye tovább él az immár második generáció által vezetett torinói cégben.

A Quercetti márka kiváló minőségű műanyag játékai különböző oktató célokat szolgálnak: az észlelés fejlesztésétől kezdve a memória tréningen át a figyelem erősítéséig minden értelmi funkciót magába foglalnak. A gyár viszont szigorúan őrzi azt a nemes hagyományát, hogy játék fegyvert nem állít elő.

A következő játékos időutazás végigvezeti az olvasót a Quercetti gyár sikerein.

Pötyijáték vagy tüskejáték: Fantacolor

quercetti-pötyijáték-tüskejáték

A pötyijáték vagy másnéven tüskejáték egy francia ötlet alapján született. Az 1946-os párizsi játékkiállításon tűnt fel a Coloredo nevű játék, ami kartonból, fából és viaszból készült. Ez a tüskejáték nagyon népszerű volt az olasz gyerekek körében is, de 1953-ban az itáliai importőr csődbe jutott.

Alessandro Quercetti azonnal felismerte a játékban rejlő lehetőséget és kizárólagos terjesztői szerződést kötött a francia gyárral. 1962 nyarán saját pénzéből levédette a márkát olaszországban, ezáltal a Quercetti logót jogosan használhatta a terméken.

Azonban ez már nem ugyanaz a francia játék volt. Készen állt az újítás, és elkezdődött a műanyagból készült pötyijáték gyártása. A tüskék feje kicsit nagyobb lett, enyhén gombaformájú. A következő években további finomításokat végeztek a terméken, különböző méretű tüskéket készítettek. Végül 1984-ben Alessandro Quercetti új nevet adott a játáknak, ettől kezdve vált ismertté a ma is oly népszerű Fantacolor. Így fonódott össze a két név: Quercetti és Fantacolor. A pötyijáték milliónyi gyereknek nyújt kreatív szórakozást, fejleszti a kézügyességüket, és megadja az alkotás örömét.

Érdemes megemlíteni, hogy a tüskejáték a művészvilág egy részét is megihlette. 1966-ban Antonio Bueno létrehozott egy “technikai festményt”, amin egy női arcot ábrázolt. Az arc elkészítéséhez a legkisebb Fantacolor tüskéket használta. A mű ma is látható a Torinói Modern Művészetek Galériájában.

Mágneses oktató táblajáték

mágneses-táblajáték-quercetti
Az 1960-as évek első felében sokat lendített Quercetti gyárán a mágneses okató táblajáték. Ennek története az amerikai kontinensre vezet, ahonnan a játék származott. Quercettinek kizárólagos terjesztői joga volt az eredeti termékre, amit olyan nagy sikerrel árult, hogy elkezdte a gyártását olasz földön. A termék skálát kibővítették mágneses műanyag betűkkel, számokkal, geometriai formákkal. A manapság kapható táblák egyik oldala mágneses, a másikra pedig szárazon törölhető filctollal lehet írni, rajzolni. Remek szórakoztató és egyben oktatójáték, ami megismerteti a gyerekeket a számokkal, betűkkel, geometriai formákkal. Akár minta alapján, akár saját elképzelésük szerint rendezhetik el a táblán a mágneses figurákat.

Georello, a nagy győztes

fogaskerék-játék-quercetti-georello
Az 1970-es évek elejétől a Quercetti gyár sikere tovább nőtt. Az eredetileg 3 alkalmazottal működő cégnek ebben az időben már közel 500 munkatársa volt. A Georello 1972-ben került piacra, szinte azonnali sikert aratva.

A Georello az építőjáték és a fogaskerék kombinációja, amivel láncreakciók indíthatók. A gyerekek számára nagyon szemléletes módon tanítja meg a fogaskerék működésének elvét, a forgás sebessége és a kerület közötti összefüggést. Az elemek egyszerűsége ellenére nagyon sok variációban köthetők össze az egyes fogaskerekek.

Rami és Pallino

rami-pallino-játék
Az 1980-as éveskben tovább szárnyalt a Quercetti cég. 1982-ben a Rami nevű játék okozott óriási sikert. Vitathatatlan oktató jellegét az adta, hogy a gyerekek számára bevezést nyújtott a számítógépes nyelvbe, és egyszerűen mutatta be hogy, hogyan lehet számolni a kettes számrendszerben. A számítógépek témáját folytatva 1985-ben piacra került a Pallino, amiben apró gömbökkel kell grafikus képeket kirakni a játék megfelelő gombjainak és billentyűinek használatával.

Függő golyópálya: Skyrail

golyópálya-skyrail-quercetti
Továbbhaladva az időben, elérkezünk 2003-ba, a Skyrail – függeszthető golyópálya – születéséhez. Igazán nagyszabású találmány ez a játék, már önmagában a felépítése élvezet. A pálya tetszőleges módon alakítható, különböző mértékben lejtő vagy emelkedő részekkel, kanyarokkal, egyenes szakaszokkal.

A Skyrail alapvető fizikai elvekre mutat rá, miközben száguld a golyó lefele és mégsem esik ki a kanyarban. Vagy mégis? Milyen erő okozza? Hogyan akadályozzuk meg a golyó kirepülését? Minderre választ ad a golyópálya, ha alaposan megfigyeljük a golyó viselkedését.

A Quercetti család

quercetti-család
A gyár alapítója, Alessandro Quercetti élete valószínű kevésbé ismert. Alessandro 1920-ban született Torinóban. A játékgyár születése Alessandro repülés és repülőgépek iránti szenvedélyében gyökerezik.

Már 17 éves korában különböző díjakat nyert olasz repülőmodell versenyeken. Ezeket a játék repülőket gumigyűrűk mozgatták. Egy évvel később Alessandro Quercettit behívták katonának, és a II. világháborúban olasz harcigépeket és bomábzókat vezet. A háború végével az ő katonai pályafutása is véget ér, és 1947-ben egy kicsiny játékgyárban kezd el dolgozni. A gyár érdekessége az volt, hogy a játékok minden egyes alkatrészét gyáron belül állították elő, és nem rendelkeztek viszonteladói hálózattal sem. Alessandro tehetségének köszönhetően a játékgyár termékpalettája gyorsan nőtt. A cég első játéka egy fém rugósbéka volt, amihez hamarosan játékvonat, játék villamos, játék traktor, csónak modellek társultak. Alessandro Quercetti nem csak megtervezte ezeket a játékokat, hanem a prototípust saját kezűleg készítette el. Sajnos két évvel később a gyár mégis anyagi csődbe jutott és Alessandro másik munka után nézett.

Akkor kezdődött a saját karrierje, amelyet az előzőekben felsorolt játékok kisértek végig. Persze a lista közel sem teljes. Alessandro Querceti 90 éves korában elhunyt, de Andrea, Alberto és Stefano Quercetti tovább viszi az apjuktól örökölt játék iránti szenvedélyt. A Quercetti & C. SpA nevű cég azon kevesek közé tartozik, amelyeknél a játék tervezése, előállítása, csomagolás tervezése, és a szállításra való előkészítése teljes mértékben a gyárban történik. Ez egyben a záloga a magas minőségnek is, annak, hogy a “Made in Italy” komoly jelentéssel bír, a torinói gyár jelentős tényezővé vált.

Személyes utóhang

Öt évvel ezelőtt, 2010 februárjában, a Nürnbergi Nemzetközi Játékvásáron a Quercetti pavilonjában ücsörögtem kollégáimmal együtt, finom olasz kávét szürcsölgetve. Kedves olasz partnerünk, a csinos Tiziana, éppen mosolyogva beszélt az új termékeikről. A Quercetti fivérek mindig ott voltak a standon, barátságosan beszélgettek a régi és a leendő partnerekkel. Jól ismertük egymást.

Aznap nem láttam őket, és amikor Tiziana egy pillanatra megállt, megkérdeztem tőle, hogy hol van a két férfi. Tiziana elkomorodott, és a válasz hallatán mi is megdermedtünk: a Quercetti fivéreknek sürgősen haza kellett utazniuk, az édesapjuk meghalt. A legenda fizikai ideje a Földön lejárt, de a szelleme tovább él. Ott van benne, minden egyes pötyijáték, Fantacolor, Georello, golyópálya, mágneses oktatójáték dobozában.

Mihály Katalin