Amit megértünk, könnyebben megtanuljuk
Az első osztályt most kezdő gyerekek szülei valószínű sokat gondolnak arra, hogy gyermekük hogyan boldogul majd az iskolában. Megérti-e az órán elhangzottakat, figyel-e a tanítónénire, el tudja-e végezni a kitűzött feladatokat, könnyen, vagy nehezen fog tanulni. Az első osztályos gyerek tanulással kapcsolatos élményei nagy hatással lesznek majd a későbbi évekre.
A tanulás alapjában véve az olvasottak megértése, azok alkalmazása és továbbgondolása. Ezek közül a legfontosabb a megértés. Az olvasott szöveg értéséhez elengedhetetlen előfeltétel a beszéd megértése. Ha a gyerek jól érti a beszédet, akkor igazán nagy eséllyel majd az olvasott szöveget is meg fogja érteni.Ezért célszerű a pici gyerekekhez is értelmesen beszélni, nem gügyögni.
Rajzos gyakorlatok
Ezt az értési funkciót lehet rajzos játékkal gyakorolni, ezáltal egyben a finommotorika fejlesztését is szolgáljuk. Nem kell más, mint az innen letölthető rajz, egy doboz jó minőségű színesceruza és némi fantázia.
A rajz Hófehérkét és a hét törpét ábrázolja, miközben korcsolyáznak. Nyomtassa ki a rajzot és kezdődhet a játék. A törpék helyének azonosítása céljából, a páratlan számú törpéket beszámoztuk.
A feladat a következő: a rajz alapján a szülő mondjon el 3-4 mondatos leírást, amiben valamilyen utalás van a rajzon levő figurák ruhájának színére. A gyereknek pedig az a dolga, hogy a szóbeli leírásnak megfelelően színezze ki a rajz részleteit.
Például, a szülő a következőt mondja: „Hófehérke középen áll csinos ruhájában. Fehér blúzt visel, amit szép piros gombok díszítenek. Pöttyös szoknyája is piros, de a nagy pöttyök sárgák, a kicsi pöttyök pedig feketék.” Adjon a gyereknek időt, hogy a megfelelő színre kiszínezze a gombokat, a szoknyát és a pöttyöket.
Gyakorolhatjuk a jobb-bal, később az alul-felül fogalmát is. Például a következő mini mesével: „Hófehérkétől balra áll az 1-es számú törpe. Fején lila sapka van, rózsaszínű ingén, fehérek a gombok.” A folytatás pedig: „A lila sapkás törpe alatt egy éneklő törpe áll, kezében barna mikrofon. Az ő sapkája élénk zöld, inge piros, nadrágja is barna. Lábán fekete cipő van.”
A fenti példákhoz hasonlókat találjon ki. Ha szükséges, ismételje el többször a mondatokat, vagy egyszerre csak egy mondat hangozzon el. Legvégső esetben segítsen a gyereknek, semmiképpen ne kudarccal fejeződjön be a játék. A jutalom pedig egy szép piros alma legyen.