Olvasás előtt

anya és lánya közösen olvasElőkészület az olvasáshoz

A diszlexiás gyerek számára nehezebb a tanulás, mert az olvasási nehézség miatt csorbul a szövegértés. Néhány konkrét tanáccsal szeretnénk segíteni az otthoni közös olvasásban. A házi feladat rendszerint valamilyen szöveg olvasását is magába foglalja. Sőt, nagyon gyakran egy konkrét szöveg olvasása maga a feladat.

Hogyan segíthet a szülő a szövegértésben?

Mielőtt a gyerek elolvasná a szöveget, a szülő olvassa fel azt a gyereknek. Ezután beszélgessenek a hallottakról. Például a következő kérdések megadhatják a beszélgetés keretét:

  • Ki vagy kik a történet főszereplői?
  • Honnan tudod, hogy ők a főszereplők?
  • Mit tudsz ezekről a szereplőkről?
  • Mit csinálnak?
  • Le tudnád-e írni a cselekvés helyszínét?
  • Mi történik a szereplőkkel?
  • Mi a történet vége?
  • Mit gondolsz, a történet befejezése jó volt? Rossz volt? Miért?

A beszélgetés után a gyerek olvassa el a történetet, ami most már érthetőbb lesz számára. Végül is az olvasás nem csak egy technikai kérdés, nem csak a szavak felismeréséből áll, hanem a szöveg megértését, arról vélemény formálást is jelent. Valószínű, hogy az iskolában is találkozik hasonló feladattal, de az ilyen gyakorlatot nem árt otthon is megerősíteni. Ne felejtsük, hogy a diszlexiás gyerek olvasási nehézséggel küzd, hol van még a megértés? Célszerű azonban az otthoni gyakorlást az iskolai anyaggal szinkronban végezni.

Mit olvassunk?

Az olvasás gyakorlása minden kisiskolás számára nagyon fontos, de a diszlexiás gyerek számára különösen. Ha nem tananyagot, hanem egy ismert mesét olvastatunk, keressünk olyan művet, ami filmen is megnézhető. A klasszikus mesefilmek mind megtalálhatók diafilmen is! Ez lesz ám az igazi szórakoztató olvasás! Időnként keressünk újságcikket, ami a gyerek számára érdekes lehet, aminek a szövegét megérti. Ezzel a gyerek szókincse is bővül, fejlődik a kifejezőkészsége, és a közös olvasás révén szilárdul a családi kötelék is.