Óvodások gondolkodása
Játék közben nyilván önkéntelenül is gondolkodik a gyerek, ha máson nem, hát azon hogy mi legyen a következő lépés, mit hova tegyen, vagy ne tegyen. Ha rájött, az arca felragyog, akár a nap! A gondolkodása ezzel fejlődik, és ezt a fejlesztést lehet irányítani is. Sőt, a későbbi tanulási nehézségek lehetőség szerinti elkerülése érdekében célszerű is.
A hagyományosan fejlesztőjátéknak nevezett játékokon kívül, most két játszás módról lesz szó. Az egyikhez nem kell semmilyen játék vagy eszköz, mert teljes mértékben a kommunikáción alapul. A másik mód pedig a gondolkodás és finommotorika összekapcsolását jelenti.
Kérdezz-felelek játékok
A kérdés felelet igazi gondolkodtató játék, bárhol játszható. Humoros témát választva kifejezetten vidám, mókás időtöltést jelent.
Mi nem…? – kérdezz felelek
- Mi nem vagyok? – kérdezős játék: Felnőttnek furán hangzó kérdés, de egy gyereknek nagyon komoly. Ebben a játékban azt tanulja meg a gyerek, hogy valaminek nem lenni, az ugyanolyan fontos, mint valaminek lenni.
Például Nem vagyok póni, mert….”, vagy “Nem vagyok bébi, mert..” - Ez nem… – kérdezős játék: Az előző játékhoz hasonló, de most egy tárgyra koncentrálunk. Például emeljen fel egy mackót, és kérje meg a gyereket, hogy fejezze be a mondatot “Ez nem ….” A válasz lehet bármilyen más játék, például ez nem kisautó, ez nem baba, stb.
- Tegyük fel, hogy én vagyok… – gondolkodtató szerepjáték: Gondolkodás, emlékezet és beszéd – mindez egy játékban. A feladat az, hogy a gyerek elképzelje magát egy másik ember helyében, persze azt az embert ismernie kell. Állítsunk össze kérdéseket és sorban tegyük fel. Például “Tegyük fel, hogy én vagyok apu. Mit eszem reggelire?” Ha már belejöttek a játékba, ugyanezt állatokkal kapcsolatos kérdésekkel is folytathatják, garantált a nevetés!
Építős, konstrukciós játékok
Az építős játékok alatt nem feltétlenül építőkocka értendő. Nevezhetjük konstrukciós vagy kreatív játéknak is, hiszen a lényege az, hogy a gyerek valamit elképzel és azt megépíti, megalkotja. Az ilyen játékok egyben a finommotorikát és a szem-kéz koordinációt is fejlesztik. Most két különösen sokoldalú alkotó játékot ajánlunk.
- Gyöngyfűző: A Pop Arty nevet viselő gyöngyfűző összesen 500 db különböző formájú, színű és alakú gyöngyöt tartalmaz. Ráadásul a gyöngyök egy részének a tapintása is eltérő, tehát ez a gyöngyfűző nagyon sokoldalú játék. A Pop Arty különleges tulajdonsága tovább az, hogy a fűzéshez nem szükséges zsinór. A gyöngyök egyszerűen egymásba pattinthatók.
Mire használható a gondolkodásban? A gyöngyökkel manipulálva valamilyen minta utánzása, vagy a séma alapján történő becslés mind gondolkodást igényel. Például tegyünk a gyerek elé, egymás mellé 2 piros, 2 kék, 2
sárga, 2 piros, 2 kék gyöngyöt, és kérdezzük meg, hogy mivel folytatná. Némi gondolkodás után fel kell ismernie a sémát, és rájön, hogy 2 sárga gyöngy következik. Ugyanezt a feladatot elvégezhetjük a színek vagy a
gyöngy felületének jellege alapján is. Persze a játék lényege a játszás, és a kislányok csodás ékszereket készíthetnek ebből a gyöngyfűzőből, amit bármikor meg is változtathatnak. - Golyópálya: A golyópálya megépítése már önmagában gondolkodtat, mert követni kell az építési útmutató leírását. Egyben fejleszti a finommotorikát is. A játék során pedig különböző megfigyeléseket végezhet a gyerek, amibők az ok-okozat összefüggésére is fény derülhet. Miért nem esik ki a golyó a pályáról? Változik-e a golyó útja az egyes szakaszokon? Ha megváltoztatom a golyópálya meredekségét, mi változik még? Sok, ehhez hasonló kérdéssel megtaníthatjuk a gyereknek néhány alapvetőbb fizikai törvényt.
Golyópálya játék gyártásában az olasz Quercetti cég élen jár. Az óvodás korosztályon kívül, már kapható bébiknek készült golyópálya is, sőt a tinédzserek és felnőttekre is gondoltak. Amolyan családi golyópálya! Nagyon szép és izgalmas látvány ez a motoros golyópálya, vagy ez a 230 részes golyópálya.
Ha szeretne megnézni egy golyópályát működés közben, nézze meg ezt a videót!