A 2,3 évesek gondolkodás fejlesztése
A lesújtó PISA felmérés eredményei szerint a vizsgálatban résztvevő 15 éves magyar gyerekek szövegértése rossz. Ezek a gyerekek 13 évvel ezelőtt 2-3 évesek voltak, azóta pedig egyre több „okos” eszköz veszi őket körül. Külön jelrendszerük van az sms íráshoz, beszélgetés helyett „csetelnek”.
A szövegértés a beszédmegértési folyamat egy része. Az írás és olvasás megtanulásának alapfeltétele az, hogy a gyerek beszéd- és nyelvfejlődése akadálytalan legyen. Az a kisgyerek, aki az átlag alatti beszédfejlődéssel rendelkezik, már eleve hátránnyal indul az iskolában. Ha nem érti a szöveget, nem tudja sem megtanulni azt, sem a feladatot végrehajtani. A kudarc garantálható.
Mit tehetünk a 2-3 éves gyerekek érdekében, hogy majd iskolásként meg is értsék, amit olvasnak. Összegyűjtöttünk pár tevékenységet, amelyek mintegy játékos tréning során segítik a lurkók gondolkodásának fejlesztését.
Hogyan gondolkodik egy 2-3 éves gyerek?
A harmadik életév óriási ugrás a gondolkodási képesség terén. A kisgyerek kezdi megérteni a vicceket, képes bonyolultabb feladatokat megoldani. Kialakulóban van az empátiás készsége, lassan már tudja, hogy másoknak az övétől eltérő gondolatai és érzései is lehetnek. Átöleli a szomorú anyukát, vagy barátnőt. Saját képzeletük élénk, rengeteg ötletük van. A probléma csak az, hogy még nem tudják kontrollálni saját kis világukat. Ez vezet a hisztis rohamokhoz, dühös reakciókhoz.
A következő felsorolás néhány módszert tartalmaz, amelyekkel sokat lendíthetünk a 2-3 éves korú gyermekünk gondolkodásán. Ezek a tevékenységek nem igényelnek különösebb játékot, eszközt, „csak” intenzív agymunkát a gyerek részéről.
A lényeg a kérdés-felelet, amely során a gyereknek állandóan gondolkodnia kell. Felhasználva az egyre gyarapodó nyelvi készségét, a gyerek rengeteg „miért” kérdést is feltesz majd az őt körülvevő világról. A szülő feltétlenül válaszolja meg a kérdéseket, de ne azonnal. Először kérdezze meg a gyereket, hogy ő mit gondol. Aztán próbálja meg egy-egy ötlettel rávezetni a csemetét a válaszokra.
Színlelő játék
A színlelő játék, szerepjáték óriási ugrás a gondolkodás fejlődésében. Ez azt jelenti, hogy a gyerek ért bizonyos a szimbólumokat, képes logikai kapcsolatot találni az történet eseményei között. El tudja képzelni, hogy az a bizonyos építőkocka valójában egy autó, a cipősdoboz pedig egy istálló a plüssállatoknak. A jelképek megértése nagyon fontos a matematikai, a logikai, az írásbeli képességek fejlődéséhez is. Hagyjanak időt a színlelő játékokra.
- Igazgató vagyok. Nevezze ki cirkusz igazgatónak a gyereket. Az igazgató gondolja végig, hogy kik szerepeljenek a műsorban, milyen állatokat vigyenek a színpadra. Melyik állatot kell elkülöníteni a többitől, mit esznek, milyen más eszköz kell a produkcióhoz. Ha nagyon tetszik a cirkuszi téma, ezzel a társasjátékkal folytathatják a képzelgést.
- Kutya vagyok. Képzeljék el, hogy esik az eső és a kutyusnak be kell mennie a házába. Kérdezze meg a gyereket, hogy vajon a kutya mit érezhet. Hogyan próbálja elkerülni az esőt? Mit tesz ennek érdekében? Más állattal is lehet helyettesíteni a kutyust.
- Mit látok kint? Nézzenek ki az ablakon, és az aktuális időjárásról tegyen fel kérdéseket. Mit lát a fákon? Milyen ruhában járnak az emberek? Milyen színűek a falevelek? Miért?
- Mire jó az étel? Ebéd, vacsora készítés közben beszélgessenek az evésről. Mi lenne velünk, ha nem ennénk? Mi a gyerek kedvenc étele és miért az?
- Milyen a baba hangulata? Vegyenek elő egy babát, vagy a kedvenc plüss állatot. Beszélgessenek a különböző érzelmekről. Öröm, bánat, düh. Kérdezze meg a gyereket, hogy hogyan viselkedne ő, ha a baba szomorú, vagy a plüssfigura mérges lenne. Hogyan mutatná ki ezeket az érzelmeket az arcán?
Szortírozós tevékenység: háztartási munka
Ha a gyereket bevonjuk az életkorának megfelelő házimunkába nem csak értékes és hasznos időt tölthetünk vele, hanem az önértékelése és a szókincse is nő. Az elvégzett munka után boldog lesz, mert ő is segített, és persze közben észrevétlenül megtanult, vagy átismételt egy csomó dogot.
- Mosás előtti ruha szortírozásba vonja be a gyereket. Kérje a segítségét, hogy a különböző színű és jellegű ruhákat tegye külön csoportokba. Kérje meg, hogy nézzen körül a lakásban, van-e valahol még szennyes ruha. Ez a tevékenység a gondolkodáson kívül még a hasznosság érzését megadja, hiszen a gyerek is segített a mosásban. Ezt bizonáyra nagy örömmel meséli majd mindenkinek.
- Mosogatás után a gyerek javaslata alapján tegye csoportokba az edényeket. Persze ne adja a porcelántányért a gyerek kezébe, ő csak mondja, hogy mi hova kerüljön.
- Virág locsolás. Kérje meg a gyereket, hogy mesélje el a locsolás sorrendjét. Utána töltse meg a kis locsolókannát és együtt locsolják a virágokat. A szülő mondja el, hogy melyik virágnak szabad több vizet és melyiknek csak kevesebbet adni. Azért legyen kéznél egy nedvszívó rongy!
- Mit vegyek fel – öltözködős játék. Ez a feladat eleinte némi rendetlenséggel jár, de nagyon szórakoztató. Képzeljenek el valamilyen időjárást, és a gyerek az ahhoz illő ruhákat válogassa össze a szekrényből. A játék végén pedig ő tegye a helyére. Ha fizikailag nem éri el a polcot, a szülő vegye elő azt, amit a gyerek mond, majd a végén oda tegye, ahova gyerek mutatja. Közben beszélgessenek arról, hogy miért jó vagy nem jó választás az adott ruhadarab. Ez egy különösen remek közös játék, ha amúgy is egy alapos rendrakást tervezett az anyuka.
Bónuszként, felhívnánk figyelmüket a Képkereső nevű, nagyon jópofa játékra. Ez a Noris márkájú társasjáték sok színes képből áll, a gondolkodás és a beszédkészség fejlesztését segíti. Bőven nyújt témát a kérdezz felelek elfoglaltsághoz. A gondolkodás fejlesztésére alkalmas további játékokról korábban itt írtunk.