Hófehérke vagy a 48 törpe? – játék ajánló
Egy pedagógus játékfejlesztő 48 törpéje elsősorban a vízuális észlelés és a figyelem terén fejlesztésre szoruló gyermekek számára tökéletes társasjáték. Bár most Hófehérkének nem jut szerep, viszont valószínű, hogy még az idősek is szívesen játszanának a törpe sereggel.
A Törpék társasjáték három féle módon játszható, kicsik és nagyok számára egyaránt szórakoztató elfoglaltságot nyújt.
A dobozban összesen 48 különböző törpe és 2 pakli kártya található. A kártyák a végrehajtandó utasításokat ábrázolják. A játék jó megfigyelőképességet, memóriát és gyorsaságot igényel. Lássuk akkor az egyes játékmódokat!
Találd meg a törpét! – vízuális észlelés fejlesztése
A játék lényege az, hogy a kártyán leírt tulajdonsággal rendelkező törpéket kell nagyon gyorsan összegyűjteni. Nehezítő körülmény, hogy ugyanaz a tulajdonság több törpén is megtalálható. A játék menete a következő.
- Helyezzük az összes törpe figuráját az asztalra, lehetőleg kör alakban.
- Alaposan keverjük össze a kártyacsomagot, és helyezzük a kör közepére arccal lefele.
- A kezdő játékos emelje fel a legfelső kártyát és hangosan olvassa fel a feladatot.
- Ezután tegye a kártyát egy jól látható helyre, ahol minden játékos könnyen megnézheti.
- A játékosok gyűjtsék össze a leírásnak megfelelő törpéket. A begyűjtött figurákat tegyék maguk elé.
- Amikor az összes törpe elfogyott az asztalról, számolják össze, hogy ki hány darab törpét gyűjtött.
- Akinek a legtöbb van, az a nyertes.
Keresd a mintát és színeket! – vízuális észlelés fejlesztése
A játék lényege az, hogy a kártyán látható mintával rendelkező törpéket kell összegyűjteni a lehető leggyorsabban. A minta lehet a törpe sapkáján, ruháján, vagy kiegészítő ruhadarabján, mindez több törpe figurán is megtalálható. A játék menete pedig a következő.
- Helyezzük a törpe figurákat az asztalra véletlenszerűen.
- Nevezzünk ki egy játékost osztónak, aki mindenkinek ad egy darab kártyát.
- Az osztás során a kártyák hátlapját szabad csak látni, a játékosok is arccal lefele tegyék maguk elé a kapott lapot.
- Amikor mindenki megkapta a lapját, a játék valójában akkor kezdődik.
- Mindenki fordítsa meg a lapját.
- A lapon ábrázolt mintával és színnel megegyező törpéket kell gyorsan összegyűjteni.
- Aki megtalálta az összes megfelelő törpét, új lapot húzhat és folytathatja a gyűjtögetést.
- Amikor az összes törpe elfogyott az asztalról, számolják össze, hogy kinek hány darab törpéje van.
- Az nyer, aki a legtöbb törpét gyűjtötte össze.
Hol vagy törptestvér?- memória fejlesztése
A játék lényege az, hogy a kiosztott 4 kártya valamelyikén látható mintával azonos törpékből hármat kell begyűjteni. Mivel a törpék arccal lefele vannak
az asztalon, ez egyben memória játék is.
A minta lehet a törpe sapkáján, ruháján, vagy kiegészítő ruhadarabján. Ugyanaz a tulajdonság több törpén is megtalálható. Hogyan játsszunk?
- Helyezzük a törpe figurákat arccal lefele az asztalra össze-vissza.
- Minden játékos kap 4 darab minta kártyát, amiket mintával felfele maga elé helyez.
- Ha mindenki megkapta a 4 kártyáját, a kezdő játékos felemel egy törpefigurát és összehasonlítja az előtte levő kártyákkal.
- Ha a törpe ruhájának vagy más részének a mintája megegyezik valamelyik kártya mintájával, megtarthatja a törpét.
- Ellenkező esetben ugyanoda vissza kell tennie, ahonnan elvette, arccal lefele.
- A következő játékosok sorban ugyanígy játszanak.
- A játék akkor ér véget, amikor valakinek 3 azonos mintájú törpéje van.
- Ne felejtsük el, hogy a minta lehet a ruhán, a sapkán, vagy az övön.
- Aki jól megfigyeli a korábban felemelt törpék mintáját, az azonnal begyűjtheti a számára megfelelő lapot anélkül, hogy fel kellene emelnie egy törpefigurát.
Lejegyezte: Mihály Katalin