Az írás megmarad: tollal vagy billentyűkön?

Kézírás vagy szövegszerkesztés?

Kézírás fejlesztés vagy számítógépes írás?
Kézírás vagy számítógépes írás?

Kézzel írjunk vagy számítógépen? A feltett kérdésre valószínű nincs olyan egyértelmű válasz, amit mindenki elfogad. Évtizedek óta használok komputert (a szó írásmódja külön témát érdemelne) és bizony érzékeltem, hogy a kézírásom egyre olvashatatlanabb. Rám férne egy kis írásfejlesztés! Na de térjünk vissza az eredeti gondolathoz.

“Az írás megmarad” – eredetileg egy közmondás második része, de most átvitt értelemben használom. Amit leírunk kézzel, az jobban megmarad az agyunkban. Ezt próbálja bizonyítani az a remek angol nyelvű cikk, amit a minap a Business Insider szingapúri internetes lapban olvastam.

Több országban már főleg laptopról tanulnak a diákok. Sőt, még 2013-ban Amerikában az volt egy hatalmas vita alapja, hogy az általános iskolákban nem lesz kötelező a kézírás, pontosabban a betűk írott formájának, vagy nevezzük folyóírásnak a tanítása. Nem tudom mi lett a vita vége, de most nem is érdekes.

Okosabbá tesz-e a kézírás?

kézírás írásfejlesztés gondokodás
Kézírás – gondolkodás

A Business Insider cikke szerint a kérdésre igen a válasz. Az élet fricskája az, hogy pont két amerikai kutató pszichológus (Pam A. Mueller, a Princeton Egyetemről és Daniel M. Oppenheimer, a Los Angeles-i University of California tudósa) áll ki a kézírás mellett.

Ők azzal érvelnek, hogy éppen a kézírás lassúsága az, ami segíti a tanulási folyamatot. A lassabb írás gyorsítja a tanulást. Jegyzetelés közben nem tudunk minden egyes szót leírni. Emiatt a lényeget kell rövidítve papírra vetnünk, és a meg nem értett anyaghoz kérdéseket feltennünk.

Kézírás közben nem mechanikusan jegyzetelünk, hanem az agyunkat is keményen használjuk. Hiszen a saját verzónkat foglaljuk szavakba, újrafogalmazzuk a hallottakat, a lényeget. Azt a lényeget, amit mi annak tartunk.

Tehát a kézírásos jegyzetelésnek nem az a célja, hogy minden egyes elhangzott szót leírjunk, hanem az előadás megértése, annak a feldolgozása szerepel a céltábla közepén. Ez pedig kemény agyi munka: amíg az információt feldolgozzuk, közben a memóriánkat fejlesztjük.

Mi a helyzet a számítógépes írással?

A szövegszerkesztőknek kétségtelenül sok előnye van. Könnyű a leírt anyagon javítani, a beépített helyesírás ellenőrző program jelez (bár nem mindig jól), az információ sokáig megőrizhető (pláne ha a felhőkben tároljuk). Aki ügyesen gépel szinte minden szót le tud írni.

Viszont ha nem a magunk gondolatait írjuk le, akkor a laptopon való jegyzetelés semmilyen gondolkodást nem igényel. Lényegében egy mechanikus utánzást hajtunk végre.

Számomra szimpatikus a két amerikai kutató nézete, de ez az én magánvéleményem. Nekem bevált a kézzel való jegyzetelés, sőt saját szisztémám volt. Vízuális típus vagyok, amit csak lehetett, rajzokkal rögzítettem.

Végül szeretnék azon gyermekek szüleinek figyelmébe ajánlani egy írásfejlesztő játékot, akik még hisznek a kézírásban. Az írott és nyomtatott betűk elsajátítását segíti a Quercetti mágneses tábla szettje.

Mihály Katalin