Puding parti – játék autista gyerekeknek

A puding parti célja

autista-gyerek-pudingba-ír
Megegyem vagy rajzoljak bele?

Az ölelés a szeretet jele. Az autista gyermekünket is szeretjük, jó lenne átkarolni, de ő esetleg elhúzódik. Elhárítja  az érintésünket.  Próbáljunk meg ezen enyhíteni.

Rendezzünk pudingos bulit! A játék célja az, hogy csökkentsük a gyermekben az érintést hárító mechanizmust,  és növeljük a tapintás érzékelés tudatosságát. A játék során a gyerek intenzíven használja a mutatóujját, ami növeli a kézügyességét. Ráadásul gyakorolhatja értelmes jelek rajzolását is, mint például a nevének a kezdőbetűjét. A játék elég nagy rendetlenséggel jár, de a gyerek valószínű élvezni fogja!

A puding parti kellékei

A játék kellékeinek egy részét az határozza meg, hogy a gyermek a szájába veszi-e a használatban levő dolgokat.

  • Amibe rajzolunk: ha a gyerek várhatóan megkóstolja a kelléket, akkor kész pudingot, joghurtot vagy felvert tejszínhabot készítsünk elő. Ha a lurkó valószínű nem eszik a hozzávalókból, akkor használhatunk borotvahabot. Ételfesték hozzáadásával előállíthatunk különböző színű anyagokat.
  • Amire rajzolunk: asztal, amire nagy méretű műanyagot terítettünk. Ez lehet festésnél használt védőfólia is.
  • Védőfelszerelés: kötény, vagy nagy szemeteszsák, amibe lyukat vágunk a fejnek és a karoknak.

Mindennel elkészültünk? A lelkünk is nyugodt, elfogadtuk a várható nagy rendetlenséget? Akkor kezdjünk neki!

Indulhat a habos buli!

Az asztallapot betakartuk a fóliával, kész a színes puding esetleg hab, a gyerek pedig felvette a kötényt vagy a plasztik zsákot.

Adjunk a lurkó kezébe egy kanalat és kérjük meg, hogy tegyen egy jó adag krémet vagy habot az asztalra. Ezután maszatoltassuk szét az anyagot a fólia felületén. Ha eltérő színeket használunk, azokat össze is keverhetjük, vagy maradhatnak külön-külön.

Mutassuk meg a gyereknek, hogy hogyan lehet a mutatóujjunkkal jeleket, betűket írni a habba. Például rajzoljunk köröket, négyzeteket, vagy a nevünk kezdőbetűjét. Esetleg egy nyomtatott betű mintát tegyünk a gyerek elé, hátha sikerül utánoznia.

autista-gyerek-fülpiszkálóval-habba-ír
Mire jó egy fülpiszkáló?

Az eltérő hatások kedvéért az ujjunkon kívül használhatunk vattás végű fülpiszkálót, fogpiszkálót, ecsetet, vagy akár fésűt is. Beszélgessünk az eredményről, a különböző eszközökkel készített alakzatokról.

Ha elég merészek vagyunk, nylon helyett tegyünk tükröt az asztalra és azon rajzoltassunk a habba. Nagyon érdekes élmény lesz, amikor a tükörben a gyerek meglátja magát, amint az alakzatoknak megfelelően előtűnik a tükör felülete.

Ha a gyerek számára túl nehéznek bizonyul a hab, puding vagy nedves anyagok érintése, adjunk a kezére nylon kesztyűt, vagy alkalmazzunk száraz anyagot.

A puding parti változatai

autista-gyerek-lisztbe-betűt-ír
A liszt

Hab vagy puding helyett tehetünk az asztalra száraz anyagot is, például lisztet, búzadarát, homokot, hintőport, vagy apró szemű madáreledelt. Persze vegyük tekintetbe, hogy a gyermekünk meg akarja-e kóstolni a rajzoló közeget!

Amennyiben az időjárás engedi és van hova kimenni a szabadba, a fóliát tegyük a földre, szórjuk be borotvahabbal és a gyerek abba készítsen lábnyomokat.

Megpróbálhat a lábujjaival rajzolni, ami persze nagyon nehéz feladat, de ha valami mégis megvalósul, óriási lesz a sikerélmény! A legvégén pedig a szülő jutalma az lehet, ha a gyerek segít a takarításban!

Amennyiben nem elég izgalmas a liszt vagy a borotvahab, a játékhoz ujjfestéket is használhatunk. Ehhez a Carioca festék szetthez kötény is jár!

Mihály Katalin