Quercetti mágneses mozaik kirakó: tanulási zavar teszt

Quercetti mágneses mozaik kirakó: tanulási zavar teszt

Quercetti mágneses kirakó
Quercetti mágneses kirakó

Bizonyára ön is azon szülők egyike, aki szeretné, ha gyermeke könnyen és hatékonyan sajátítaná el az új ismereteket, nem lenne semmilyen tanulási zavara.  Ez különösen fontos az iskolában, hiszen a bizonyítványba bekerülnek a tudás szintjét jelentő osztályzatok, melyek örök életre elkísérnek. “Mit tehetek én, a lányom még csak óvodás?” – kérdezhetné egy anya vagy egy apa.

Kedves szülők, sokat tehetnek! Figyeljék a jeleket! Adjanak a kicsi kezébe mágneses mozaik kirakó játékot és nézzék, ahogyan játszik.

A tanulási zavar az intelligenciát nem befolyásolja, de egy egész életre kiható, a megismerő funkciókra (kognitív) vonatkozó sajátosság.  Tünetei csökkenthetőek, oka valamilyen szülés előtti, alatti vagy utáni probléma, betegség.

Szóval mit is figyeljen a szülő? A tanulási zavarok tüneteiről részletesebben ezen az oldalon olvashat. Most csak azokat a jeleket soroljuk fel, amelyek megfigyelhetők a mágneses mozaik játékkal való játszás során.

  1. Gyengék az észlelési funkciók.
  2. Nem alakult ki a „kezesség”,  azaz nem egyértelmű melyik a domináns kéz.
  3. Problémát okoz a téri tájékozódás: jobb-bal megkülönböztetése, helyet jelölő névutók (pl. alatt, fölött, előtt, mögött, stb) használata hibás.
  4. Gyenge a szem-kéz koordináció.
  5. Nehézséget okoz a sorrendiség felismerése.
  6. Nem megfelelő a figyelem és az emlékező képesség.

Hogy rakja ki a mintát? – vízuális és tér észlelés megfigyelése

quercetti-magneses-kirako-2
Quercetti mágneses kirakó: számok, alakzatok

Vegyük példaként egy 4 éves gyereknek való mágneses mozaik kirakót. Mielőtt a kisgyermek elkezdi kirakni az alakzatot, például a kacsát, meg kell néznie a mintát. Amit ott lát, arra emlékeznie is kell, hiszen ugyanabban a pillanatban nem tudja a mintát is nézni és a kezével a darabokat is a megfelelő helyre tenni.

Emlékeznie kell egy-egy darab színére, formájára, méretére. Ha túl gyakran pillant a mintára, felmerülhet a figyelem vagy az emlékezet zavara. Ha a gyerek nem biztos a jobb, bal, alatt, fölött, stb. fogalmában, össze fog keveredni, nem lesz jó a végeredmény. Esetleg a kacsa alakja a víz alá kerül, pedig a minta szerint a vízen úszik.

Ha egy 5 éves gyerek mandala kirakót játszik, nézzük meg, hogy nem okoz-e neki nehézséget a sorrend felismerése. Jól látja-e, hogy milyen sorrendben jönnek egymás után a különböző geometriai elemek hogyan következnek a színek.

Ha hosszabb ideig tart egy minta kirakása, jó alkalma nyílik a szülőnek nyomon követni azt, hogy a gyerek figyelme mennyire egyenletes. Könnyen elkalandozik-e, előfordulnak-e nagyon szétszórt percek?

Apropó színek! A figyelem zavarban szenvedő gyerekek környezetében célszerű erős színek helyett pasztell színeket használni. Ez utóbbi ugyanis nyugtatóan hat rájuk.

Hogy használja a kezeit – kézügyesség, domináns kéz

Melyik a domináns kéz?
Melyik a domináns kéz?

A kirakósdi során érdemes azt is megszemlélni, hogy mennyire biztos a gyerek keze. Hogyan fogja meg a kirakó darabjait? Amikor a helyükre teszi az egyes részeket, sokszor próbálkozik, vagy szinte azonnal sikerül? Ha többszöri nekifutásra kényszerül, ugyanazzal a kézzel próbálja vagy váltogatja a mancsait?

Anyuka, megfigyelte-e, hogy ha étkezéskor apró falatokat tesz a gyermek tányérjára, akkor elsősorban melyik kezét használja a gyerek? A domináns, vagy “kedvenc” kéz általában egyre gyakorlottabb lesz, hiszen a fogmosás, rajzolás, fogás, stb. során azt használja a gyerek. Kívánatos, hogy az írástanulás kezdetére kialakuljon a domináns kéz.

Nem elsősorban a kézügyességre vonatkozik, de érdemes odafigyelni arra, hogy a kirakósdi során milyen testhelyzetben van a lurkó? Nem hajol-e túl közel a játékhoz? Ez a látás problémát jelezheti!

Sokszor halljuk azt a szlogent, hogy „Játszva tanulni”. Ezt egy picit másként is értelmezhetjük: miközben a gyerek játszik, a szülő tanulmányozza, tanulja, hogy a kislánya, kisfia figyelme, tájékozódási és észlelési képessége a korának megfeleleően fejlődik-e.

Ha anyuka vagy apuka úgy érzi valami probléma lehet, az óvodapedagógus, iskolai szakemberek biztosan tudnak segíteni. Bátran keressék őket!

Mihály Katalin