Quercetti mágneses mozaik kirakó: tanulási zavar teszt
![Quercetti mágneses kirakó](http://kwhjatek.hu/wp-content/uploads/2016/03/quercetti-magneses-kirako.jpg)
Bizonyára ön is azon szülők egyike, aki szeretné, ha gyermeke könnyen és hatékonyan sajátítaná el az új ismereteket, nem lenne semmilyen tanulási zavara. Ez különösen fontos az iskolában, hiszen a bizonyítványba bekerülnek a tudás szintjét jelentő osztályzatok, melyek örök életre elkísérnek. “Mit tehetek én, a lányom még csak óvodás?” – kérdezhetné egy anya vagy egy apa.
Kedves szülők, sokat tehetnek! Figyeljék a jeleket! Adjanak a kicsi kezébe mágneses mozaik kirakó játékot és nézzék, ahogyan játszik.
A tanulási zavar az intelligenciát nem befolyásolja, de egy egész életre kiható, a megismerő funkciókra (kognitív) vonatkozó sajátosság. Tünetei csökkenthetőek, oka valamilyen szülés előtti, alatti vagy utáni probléma, betegség.
Szóval mit is figyeljen a szülő? A tanulási zavarok tüneteiről részletesebben ezen az oldalon olvashat. Most csak azokat a jeleket soroljuk fel, amelyek megfigyelhetők a mágneses mozaik játékkal való játszás során.
- Gyengék az észlelési funkciók.
- Nem alakult ki a „kezesség”, azaz nem egyértelmű melyik a domináns kéz.
- Problémát okoz a téri tájékozódás: jobb-bal megkülönböztetése, helyet jelölő névutók (pl. alatt, fölött, előtt, mögött, stb) használata hibás.
- Gyenge a szem-kéz koordináció.
- Nehézséget okoz a sorrendiség felismerése.
- Nem megfelelő a figyelem és az emlékező képesség.
Hogy rakja ki a mintát? – vízuális és tér észlelés megfigyelése
![quercetti-magneses-kirako-2](http://kwhjatek.hu/wp-content/uploads/2016/03/quercetti-magneses-kirako-2.jpg)
Vegyük példaként egy 4 éves gyereknek való mágneses mozaik kirakót. Mielőtt a kisgyermek elkezdi kirakni az alakzatot, például a kacsát, meg kell néznie a mintát. Amit ott lát, arra emlékeznie is kell, hiszen ugyanabban a pillanatban nem tudja a mintát is nézni és a kezével a darabokat is a megfelelő helyre tenni.
Emlékeznie kell egy-egy darab színére, formájára, méretére. Ha túl gyakran pillant a mintára, felmerülhet a figyelem vagy az emlékezet zavara. Ha a gyerek nem biztos a jobb, bal, alatt, fölött, stb. fogalmában, össze fog keveredni, nem lesz jó a végeredmény. Esetleg a kacsa alakja a víz alá kerül, pedig a minta szerint a vízen úszik.
Ha egy 5 éves gyerek mandala kirakót játszik, nézzük meg, hogy nem okoz-e neki nehézséget a sorrend felismerése. Jól látja-e, hogy milyen sorrendben jönnek egymás után a különböző geometriai elemek hogyan következnek a színek.
Ha hosszabb ideig tart egy minta kirakása, jó alkalma nyílik a szülőnek nyomon követni azt, hogy a gyerek figyelme mennyire egyenletes. Könnyen elkalandozik-e, előfordulnak-e nagyon szétszórt percek?
Apropó színek! A figyelem zavarban szenvedő gyerekek környezetében célszerű erős színek helyett pasztell színeket használni. Ez utóbbi ugyanis nyugtatóan hat rájuk.
Hogy használja a kezeit – kézügyesség, domináns kéz
![Melyik a domináns kéz?](http://kwhjatek.hu/wp-content/uploads/2016/03/jobbkez-balkez.jpg)
A kirakósdi során érdemes azt is megszemlélni, hogy mennyire biztos a gyerek keze. Hogyan fogja meg a kirakó darabjait? Amikor a helyükre teszi az egyes részeket, sokszor próbálkozik, vagy szinte azonnal sikerül? Ha többszöri nekifutásra kényszerül, ugyanazzal a kézzel próbálja vagy váltogatja a mancsait?
Anyuka, megfigyelte-e, hogy ha étkezéskor apró falatokat tesz a gyermek tányérjára, akkor elsősorban melyik kezét használja a gyerek? A domináns, vagy “kedvenc” kéz általában egyre gyakorlottabb lesz, hiszen a fogmosás, rajzolás, fogás, stb. során azt használja a gyerek. Kívánatos, hogy az írástanulás kezdetére kialakuljon a domináns kéz.
Nem elsősorban a kézügyességre vonatkozik, de érdemes odafigyelni arra, hogy a kirakósdi során milyen testhelyzetben van a lurkó? Nem hajol-e túl közel a játékhoz? Ez a látás problémát jelezheti!
Sokszor halljuk azt a szlogent, hogy „Játszva tanulni”. Ezt egy picit másként is értelmezhetjük: miközben a gyerek játszik, a szülő tanulmányozza, tanulja, hogy a kislánya, kisfia figyelme, tájékozódási és észlelési képessége a korának megfeleleően fejlődik-e.
Ha anyuka vagy apuka úgy érzi valami probléma lehet, az óvodapedagógus, iskolai szakemberek biztosan tudnak segíteni. Bátran keressék őket!
Mihály Katalin